پتانسیل اقتصادی هوش مصنوعی چقدر است؟

طبق گفته Accenture، هوش مصنوعی می‌تواند تا سال 2035 نرخ رشد سالانه اقتصاد جهانی را دو برابر کند و احتمالاً به سه روش مختلف این امر را هدایت می‌کند. اول، هوش مصنوعی به دلیل اتوماسیون منجر به افزایش شدید بهره وری نیروی کار (تا 40 درصد) می شود. دوم، هوش مصنوعی قادر به حل مشکلات و خودآموزی خواهد بود. و سوم، اقتصاد از انتشار نوآوری سود خواهد برد.

ChatGPT چیست و چرا فناوری پشت آن بسیار پیشرو است؟

ChatGPT یک ربات چت است که توسط OpenAI توسعه یافته است و می تواند متن منسجمی شبیه انسان تولید کند. این اولین برنامه در نوع خود است که به طور آشکار در دسترس مخاطبان گسترده است. تا به حال هوش مصنوعی می توانست بخواند و بنویسد اما محتوا را درک نمی کرد. مدل‌های مولد هوش مصنوعی مانند ChatGPT آن را تغییر دادند و ماشین‌ها را قادر ساختند زبان انسان را بفهمند و متوالی گفتگو و محتوای انسان‌مانند را تولید کنند.

از آنجایی که ChatGPT می تواند متنی شبیه انسان تولید کند، می توان از آن برای تولید محتوا (مانند نوشتن مقاله، مقالات خبری، پست های رسانه های اجتماعی، محتوای بازاریابی، داستان ها، موسیقی، ایمیل ها و غیره)، استخراج داده، خلاصه کردن متن، بهینه سازی مرورگرهای وب ، ترجمه زبان و برنامه نویسی کامپیوتری استفاده کرد.. برنامه نویسان در حال حاضر از این فناوری برای تولید برنامه یا توضیح کد یا مفاهیم استفاده می کنند.

 این فناوری چگونه قرار است تکامل یابد؟

طبق تحقیقات ، این فناوری احتمالاً فراتر از برنامه‌های کاربردی منفرد (مانند متن و تصاویر) به سمت چندوجهی تکامل می‌یابد - به عنوان مثال، استفاده از متن، تصاویر و/یا ضبط‌های صوتی به عنوان پیام‌هایی برای ایجاد پاسخ از سیستم هوش مصنوعی. استقرار مدل زبان ماهرتر می‌تواند ابزارهای مکالمه را در پردازشگرهای کلمه، جلسات ویدیویی مجازی و سیستم‌های ایمیل تکثیر کند تا امکان تعامل بیشتر کاربران از طریق گفتار را فراهم کند. کاربرد دیگر این است که این فناوری می تواند برای تولید کل برنامه های برنامه نویسی به جای پیشنهاد یا توضیح کد مورد استفاده قرار گیرد. البته بحث در مورد شایستگی های سیستم های چت ربات هوش مصنوعی همچنان وجود دارد که آیا می‌توان آن‌ها را با قابلیت‌ها و پارامترهای فعلی‌شان برای هر صنعت اعمال کرد یا خیر ؟