۲۴ مطلب در شهریور ۱۴۰۴ ثبت شده است

سواد هوش مصنوعی یک ضرورت است

 

انتشارات زبان علم

حامی کتاب و کتابخوانی

بجنورد

خراسان شمالی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

حلول ماه ربیع الاول بر شما و خانواده محترمتان مبارک

 

حلول ماه ربیع الاول بر شما و خانواده محترمتان مبارک

امیدواریم با غروب خورشید ماه صفر، هرآنچه قلب نازنینتان را می‌آزارد غروب کند و شادی ربیع بر شما طلوع کند و هرگز پایانی بر آن نباشد🌸🌸


🌻انتشارات زبان علم حامی کتاب و کتابخوانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

چالش‌های ترجمه برای کودکان بررسی شد/ از ساده‌سازی متن تا موسیقی واژه‌ها

چالش‌های ترجمه برای کودکان بررسی شد/ از ساده‌سازی متن تا موسیقی واژه‌ها

در شیراز؛

چالش‌های ترجمه برای کودکان بررسی شد/ از ساده‌سازی متن تا موسیقی واژه‌ها

محمدحسین نیکوپور

فارس- یازدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های «ترجمه از نگاه مترجمان» با موضوع «ترجمه برای کودکان: ساده یا دشوار؟» به همت گالری آبان در پردیس سینمایی شیرازمال برگزار شد و سحر حدیقه به بیان تجربه‌ها و دغدغه‌های مترجمان این حوزه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در این نشست ابتدا پرسش اصلی درباره تأثیر رویکرد مترجم بر متن نهایی مطرح شد؛ پرسشی که طیفی از وفاداری محض به متن تا ایرانیزه‌کردن اثر را دربر می‌گرفت.

به گفته سحر حدیقه، ترجمه برای کودکان در این طیف جایگاه ویژه‌ای دارد و مترجم باید به انتخاب خود آگاه باشد.

او با اشاره به انواع ترجمه در کتاب‌های کودک، از جمله ترجمه بین‌زبانی، درون‌زبانی و بین‌نشانه‌ای، تأکید کرد که ترجمه تصویر در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود، در حالی که بخش مهمی از انتقال معناست. حدیقه همچنین یادآور شد که گونه‌های ادبی کودک اغلب وامدار ادبیات بزرگسال‌اند، جز کتاب‌های تصویری که از ادبیات کودک به دنیای بزرگسال راه یافته‌اند.

این مترجم ادبیات کودک، با مقایسه ترجمه کودک با ترجمه نمایشنامه، گفت: «هر کسی با هر سطحی از دانش به خود اجازه ورود به این حوزه‌ها را می‌دهد و همین امر گاه به فاجعه‌های زبانی منجر می‌شود».

او افزود که مترجمان به بهانه وفاداری لفظی، ناخواسته فرهنگ دیگری را منتقل می‌کنند، در حالی که باید به بومی‌سازی توجه ویژه داشت.

در ادامه نشست، موضوع ساده‌سازی متن در ترجمه کودکان به بحث گذاشته شد که حدیقه توضیح داد: «ساده‌سازی به معنای ساده‌انگاری نیست. مترجم باید بتواند مفاهیم دشوار را در قالبی روشن و روان بازآفرینی کند؛ چه در سطح کلان متن و چه در جملات خاص.» او نمونه‌هایی از مترادف‌سازی‌های دستوری و نحوی را نیز در این زمینه ارائه کرد.

وی یکی از مهم‌ترین اصول ترجمه برای کودکان را «ارزش موسیقایی متن» دانست و با اشاره به تقسیم‌بندی ازرا پاوند در زمینه ملوپویا (موسیقایی)، فانوپویا (دیداری) و لوگوپویا (بازی ذهنی با واژه‌ها)، گفت: «مترجم موفق کسی است که بتواند هر سه بُعد را در ترجمه خود حفظ کند تا روح اثر اصلی به مخاطب کودک منتقل شود».

در بخش دیگری از نشست، به مشکلات ناشران و کمبود ویراستاران حرفه‌ای در حوزه کودک پرداخته شد. ترجمه آواها، ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات، و همچنین چگونگی استفاده از زیرنویس در کتاب‌های کودکان از جمله مسائلی بود که مورد بررسی قرار گرفت. به گفته حدیقه، «برای کودکانی که تازه خواندن را آغاز کرده‌اند بهتر است واژه‌ها شکسته نشوند، بلکه با لحن محاوره‌ای ساده ارائه شوند».

به گزارش ایبنا؛ نشست با یادی از توران میرهادی، پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان ایران، به پایان رسید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تصویری قدیمی از ضریح چوبی امام رضا (ع)

تصویری قدیمی از ضریح چوبی امام رضا (ع)

 

تصویری قدیمی از ضریح چوبی امام رضا (ع)

اولین ضریح، ضریحی چوبی و تسمه‌های فلزی، با پوشش طلا و نقره بوده است که در اواسط قرن دهم یعنی در دوران شاه طهماسب صفوی به سال 957 ﻫ.ق ساخته و بر روی صندوقچه چوبی نصب شده است. به نظر می‌رسد تا سال 1311 شمسی به دلایل مختلف از جمله عدم امکان رؤیت کتیبه ضریح قدیمی، تاریخ نصب و نام بانی آن مورد اختلاف بوده است که بانی آن را شاه طهماسب صفوی دانسته‌اند و حتی اعتمادالسلطنه که نام بانی و تاریخ نصب ضریح را نامعلوم می‌داند و آن را فاقد کتیبه معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حرم علی بن موسی‌الرضا (ع)، که با نام مرسوم حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود، دربرگیرنده آرامگاه هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد، است. امام رضا (ع) در ۱۱ ذیقعده سال ۱۴۸ قمری در مدینه متولد شد و در سن ۵۵ سالگی به دست مامون عباسی، به شهادت رسیدند.

در سال‌های آغازین به خاکسپاری پیکر پاک امام (ع), حرم مطهر به صورت بنایی ساده با مصالح ویژه آن دوران بنا شده بود، چنان که بقعه مطهر تنها در یک در وروردی ساده در پیش روی مبارک داشت و دارای تزئیناتی مختصر به سبک آن زمان بود. صفه‌های اضلاع حرم به جز صفه پیش رو, به سوی خارج از بنا بسته بود. بر فراز بقعه تنها قبه‌ای وجود داشت. در آن سال‌های دور زمین‌های اطراف حرم مطهر, همه خالی از سکنه بود و نوغان که یکی از دو قصبه معروف و معتبر توس بود، تنها آبادی مسکونی منطقه محسوب می‌شد.

اولین ضریح، ضریحی چوبی و تسمه‌های فلزی، با پوشش طلا و نقره بوده است که در اواسط قرن دهم یعنی در دوران شاه طهماسب صفوی به سال ۹۵۷ ه.ق ساخته و بر روی صندوقچه چوبی نصب شده است. به نظر می‌رسد تا سال ۱۳۱۱ شمسی به دلایل مختلف از جمله عدم امکان رؤیت کتیبه ضریح قدیمی، تاریخ نصب و نام بانی آن مورد اختلاف بوده است که بانی آن را شاه طهماسب صفوی دانسته‌اند و حتی اعتمادالسلطنه که نام بانی و تاریخ نصب ضریح را نامعلوم می‌داند و آن را فاقد کتیبه معرفی می‌کند.

روضه منوره که پیکر مقدس حضرت رضا (ع) در آن مدفون است زیر گنبدی زرین و با شکوه قرار دارد و هسته مرکزی بناهای آستان قدس رضوی به شمار می‌آید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

رمز موفقیت در کاربرد هوش مصنوعی آشنایی دقیق با ابزارهای هوش مصنوعی است

ابزارهای هوش مصنوعی نرم‌افزارها و سیستم‌هایی هستند که با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده، قابلیت‌های شناختی انسان مانند یادگیری، استدلال و حل مسئله را تقلید می‌کنند [1، 2]. این ابزارها در زمینه‌های مختلفی مانند تولید محتوا، طراحی، برنامه‌نویسی، پردازش زبان طبیعی و تحلیل تصاویر کاربرد دارند و به منظور افزایش کارایی، نوآوری و سرعت بخشیدن به فرآیندها مورد استفاده قرار می‌گیرند [1، 2، 4، 6].

انواع کاربردها و ابزارهای مرتبط با هوش مصنوعی:

  • تولید محتوا:

    ابزارهایی مانند ChatGPT، Jasper و Copy.ai به نوشتن مقالات، کپشن شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها کمک می‌کنند [6، 15].

  • طراحی و گرافیک:

    ابزارهایی مثل Midjourney و Adobe Firefly تصاویر را بر اساس متن تولید می‌کنند و در طراحی گرافیک سریع و حرفه‌ای کاربرد دارند. 

  •  
  • برنامه‌نویسی:

    ابزارهایی مانند GitHub Copilot و Pieces for Developers به توسعه‌دهندگان در کدنویسی، مدیریت کد و یافتن راه‌حل برای مشکلات کمک می‌کنند [4، 12].

  • پردازش زبان طبیعی (NLP):

    این ابزارها برای تفسیر، تولید و ترجمه متن‌های زبان انسانی به کار می‌روند. 

  •  
  • بینایی ماشین:

    ابزارهای هوش مصنوعی در تحلیل تصاویر و ویدئوها استفاده می‌شوند، مانند ابزار Google Lens که می‌تواند متون داخل تصویر را استخراج کند [5، 13].

  • رباتیک:

    هوش مصنوعی به ربات‌ها کمک می‌کند تا با محیط تعامل داشته باشند، اشیاء را تشخیص دهند و حرکات خود را برنامه‌ریزی کنند. 

  •  

چرا ابزارهای هوش مصنوعی مفید هستند؟

  • افزایش بهره‌وری:

    این ابزارها با اتوماسیون وظایف تکراری، به کاربران در صرفه‌جویی در زمان و افزایش کارایی کمک می‌کنند [7، 11].

  • نوآوری:

    ابزارهای هوش مصنوعی امکان خلق ایده‌های جدید و راه‌حل‌های خلاقانه را در حوزه‌های مختلف فراهم می‌کنند. 

  •  
  • کاهش هزینه‌ها:

    با بهینه‌سازی فرآیندها و افزایش کارایی، ابزارهای AI می‌توانند به کاهش هزینه‌های عملیاتی در صنایع مختلف کمک کنند. 

 

 

انتشارات زبان علم

حامی کتاب و کتابخوانی

بجنورد

خراسان شمالی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

اسکرچ جونیور ( Scratch Junior )

پلتفرم اسکرچ جونیور ( Scratch Junior ) از پلتفرم آنلاین با نام مشابه اسکرچ (Scratch) ساخته شده است، اما رابط کاربری این برنامه به نحوی است که برای بچه ها دوستانه و راحت تر به نظر میرسد. کد نویسی Scratch یک پروژه همکاری با MIT بود و در مورد علاقه بچه ها به کدنویسی بسیار عمل نوآورانه ای است.
زبان برنامه نویسی اسکرچ جونیور برای بچه های  5  تا 7 ساله ای که تصمیم به یادگیری مفاهیم اساسی دارند، بسیار عالی است. 

 

انتشارات زبان علم

حامی کتاب و کتابخوانی

بجنورد

خراسان شمالی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

صفر تا صد اسکرچ ...

 

اسکرچ یک زبان برنامه‌نویسی بصری و پلتفرم آنلاین است که به کودکان و نوجوانان اجازه می‌دهد تا بازی‌ها، انیمیشن‌ها و داستان‌های تعاملی بسازند. این زبان توسط دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) توسعه یافته و از بلوک‌های گرافیکی قابل کشیدن (Drag & Drop) به جای کدنویسی متنی پیچیده استفاده می‌کند. اسکرچ به کاربران کمک می‌کند مفاهیم برنامه‌نویسی را به روشی خلاقانه و سرگرم‌کننده یاد بگیرند و مهارت‌های تفکر منطقی و حل مسئله را در خود تقویت کنند. 

مفاهیم کلیدی اسکرچ

  • محیط آنلاین:

    اسکرچ یک محیط آنلاین است که به کاربران امکان می‌دهد پروژه‌های خود را به اشتراک بگذارند و در انجمن بزرگ آن مشارکت کنند. 

  • توسعه توسط MIT:

    این پلتفرم توسط گروهی از محققان در آزمایشگاه رسانه دانشگاه MIT ساخته شده است. 

  • زبان بصری (Visual Language):

    به جای نوشتن کد متنی، کاربران بلوک‌های رنگی را کنار هم قرار می‌دهند تا دستورات برنامه را بسازند. 

  • بلوک‌های پازل مانند:

    بلوک‌ها شبیه قطعات پازل هستند و فقط در ترکیب‌های منطقی به هم متصل می‌شوند، که این امر از خطاهای برنامه‌نویسی جلوگیری می‌کند. 

کاربردهای اسکرچ

  • ساخت بازی:

    کاربران می‌توانند انواع بازی‌های ساده و مرحله‌ای را با استفاده از ابزارهای موجود در اسکرچ طراحی کنند. 

  • ساخت انیمیشن:

    ساخت انیمیشن‌های جذاب و داستان‌های تعاملی با استفاده از شخصیت‌های متحرک و صداگذاری امکان‌پذیر است. 

  • پروژه‌های هنری:

    اسکرچ ابزارهای داخلی برای طراحی و نقاشی‌های دیجیتالی دارد که به کاربران در خلق آثار هنری کمک می‌کند. 

  • یادگیری برنامه‌نویسی:

    این پلتفرم یک ابزار عالی برای معرفی مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان است و می‌تواند به عنوان پیش‌نیازی برای یادگیری زبان‌های دیگر مانند پایتون باشد. 

    مزایای یادگیری اسکرچ

    • تقویت خلاقیت:

      کودکان و نوجوانان می‌توانند ایده‌های خلاقانه خود را به صورت برنامه‌های دیجیتالی پیاده‌سازی کنند. 

    • تقویت مهارت‌های حل مسئله:

      با چالش‌هایی که در طراحی برنامه‌ها با آن‌ها روبرو می‌شوند، مهارت حل مسئله در کاربران بهبود می‌یابد. 

    • یادگیری آسان:

      استفاده از بلوک‌های بصری، اسکرچ را برای مبتدیان بسیار ساده و جذاب می‌کند. 

    • جامعه آنلاین بزرگ:

      اسکرچ دارای جامعه‌ای جهانی است که کاربران می‌توانند پروژه‌ها را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر یاد بگیرند. 

      انتشارات زبان علم

      حامی کتاب و کتابخوانی

      بجنورد

      خراسان شمالی

      ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

      رمز موفقیت منابع استاد خسروی ...

       

      براساس این دو اصول کلی یادگیری

      • استمرار و پشتکار:

        هرچند کم، اما هر روز به یادگیری زبان اختصاص دهید. تکرار و مداومت کلید یادگیری است. 

      • یادگیری ناخودآگاه:

        با قرار گرفتن در معرض زبان انگلیسی (حتی بدون تمرکز فعالانه)، به طور ناخودآگاه ساختارهای زبان را یاد می‌گیرید. 

      انتشارات زبان علم

      حامی کتاب و کتابخوانی

      بجنورد

      خراسان شمالی

      ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

      اهمیت هنر برای کودکان

       

       

      هنر به دلایل متعددی برای رشد همه جانبه کودکان حائز اهمیت است؛ از جمله، تقویت خلاقیت، تخیل، مهارت‌های حرکتی ظریف و حل مسئله، ارتقاء بیان عواطف و احساسات، بهبود مهارت‌های شناختی و اجتماعی از طریق کار گروهی، افزایش تمرکز، اعتماد به نفس و پذیرش مسئولیت، و همچنین کمک به شناخت و درک بهتر دنیای اطراف و فرهنگ‌ها.
       

      تقویت خلاقیت و تخیل: 

      • هنر به کودکان این امکان را می‌دهد تا ایده‌های جدید خلق کرده و با استفاده از تخیل خود، دنیای اطرافشان را تفسیر کنند.

      توسعه مهارت‌های شناختی و حل مسئله:

      • انجام فعالیت‌های هنری مانند نقاشی و مجسمه‌سازی، کودکان را با چالش‌هایی روبرو می‌کند که نیاز به تفکر خلاقانه برای یافتن راه‌حل دارد و این به تقویت مهارت حل مسئله کمک می‌کند. 
      • هنر به تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی و شناختی کمک می‌کند. 

      ارتقاء بیان عواطف و هوش هیجانی: 

      • هنر روشی برای بیان احساسات و تجربیات درونی است؛ به خصوص زمانی که کودکان هنوز برای توصیف کامل عواطف خود کلمات کافی را ندارند.

      رشد مهارت‌های حرکتی و توجه:

      • درگیر شدن با ابزارهای هنری مانند قلم‌مو و مداد شمعی به تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان خردسال کمک می‌کند. 
      • فعالیت‌های هنری توجه و تمرکز کودک را بر روی جزئیات افزایش می‌دهد. 

      توسعه مهارت‌های اجتماعی و همکاری:

      • فعالیت‌های گروهی هنری مانند نمایش یا اجرای موسیقی، حس همکاری، همدلی و ارتباط مؤثر را در کودکان تقویت می‌کند. 
      • کودکان یاد می‌گیرند که مسئولیت‌پذیر باشند و در قبال مشارکت خود در گروه پاسخگو باشند. 

      افزایش اعتماد به نفس: 

      • پس از خلق آثار هنری و دریافت بازخورد مثبت، کودکان احساس غرور و توانمندی می‌کنند که به افزایش اعتماد به نفس آن‌ها کمک می‌کند.

      آشنایی با فرهنگ‌ها و جهان اطراف: 

      • هنر فرصتی برای کودکان فراهم می‌کند تا با تنوع فرهنگی و دیدگاه‌های مختلف آشنا شوند و درک بازتر و منعطف‌تری نسبت به جهان پیرامون خود پیدا کنند.

       

       

      انتشارات زبان علم

      حامی کتاب و کتابخوانی

      بجنورد

      خراسان شمالی

      ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

      شهادت جانسوز امام رضا (ع) تسلیت باد

       

      انتشارات زبان علم

      حامی کتاب و کتابخوانی

      بجنورد

      خراسان شمالی

      ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰