هوش مصنوعی (AI) در صنایع (مانند بازاریابی، علم، هنر، آموزش، سرگرمی) در حال تغییر است تا زندگی، یادگیری و کار افراد را تسهیل کند. بر اساس گزارش آینده مشاغل مجمع جهانی اقتصاد (2020)، 85 میلیون شغل تا سال 2025 جابجا خواهد شد و در همان زمان، 97 میلیون شغل جدید ظاهر خواهد شد. مردم روزانه به انواع مختلفی از فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی (به عنوان مثال، لوازم خانگی هوشمند، تلفنهای هوشمند، رسانههای اجتماعی، رباتهای گفتگو) دسترسی دارند. با این حال، به ندرت در مورد فناوری ها یا الگوریتمهای پشت سر آن میدانند، و همچنین از مسائل اخلاقی بالقوه مرتبط با هوش مصنوعی (به عنوان مثال، حریم خصوصی، نظارت، تعصب) آگاه نیستند. از آنجایی که برنامههای درسی، منابع و ابزارهای متناسب با سن بیشتری در اختیار زبانآموزان، مدارس و مربیان قرار میگیرد، سواد هوش مصنوعی به عنوان یک شایستگی دیجیتالی جدید ظاهر شده است که همه باید در پاسخ به این عصر جدید هوش بیاموزند. چارچوبهای مختلف صلاحیت دیجیتال برای مربیان (به عنوان مثال، استانداردهای ISTE، DigCompEdu) شامل هوش مصنوعی برای به روز رسانی آخرین استانداردهای آموزشی برای هدایت به سمت مربیان در تمام سطوح آموزش از دوران کودکی تا آموزش عالی هستند (ISTE، 2022؛ رینا و همکاران، 2022). با سرعت تصاعدی پیشرفت فناوری، سواد هوش مصنوعی به زودی به یکی از مهمترین سواد فناوری قرن بیست و یکم تبدیل خواهد شد که همه باید در دنیای دیجیتالی شدن ما بیاموزند (نگ و همکاران، 2021).
انتشارات زبان علم
حامی کتاب و کتابخوانی
بجنورد
خراسان شمالی
سیداحسان سیدیزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، بیان کرد: کتاب سفرنامه بجنورد طی گشتوگذاری چندروزه در شعر بجنورد و با جمعآوری اطلاعات و مستندات از رویدادهای مختلف به رشته تحریر درآمده است.
وی بیان کرد: این کتاب در ۳۵۲ صفحه و در قطع وزیری به همت انتشارات زبان علم چاپ شده است.
سیدیزاده افزود: بعد از نگارش کتاب «گردش روزگار برعکس» که صد عکس قدیمی در آن جمعآوری شده بود، این کتاب هم تصاویر فراوانی را در معرض دید علاقمندان گذاشته که به زیبایی و جذابیت این کتاب افزوده است.
وی تصریح کرد: این کتاب به نوعی جلد دوم «بجنورد گذرگاه شمالی خراسان» است که در آن گفتوگوهای فراوانی با گردانندگان تورهای گردشگری، ورزشکاران و هنرمندان عرصههای مختلف انجام شده و در لابهلای این مصاحبهها زوایایی از تاریخ بجنورد بیان شده است.
سیدیزاده تاکید کرد: این کتاب با محتوای تاریخی در مورد شعر بجنورد به رشته تحریر درآمده است.
آموزش ذاتاً رابطه ای است و ارتباطات انسانی نقشی حیاتی در فرآیند یادگیری دارد. بنابراین، در حالی که ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند پشتیبانی ارزشمندی را ارائه دهند، حفظ تعامل انسانی مستمر برای تقویت روابط معنادار هم بین مربیان و دانشآموزان و هم بین همکاران در سیستم مدرسه ضروری است. درک دقیق، همدلی و تشویق ارائه شده توسط تعاملات انسانی به طور قابل توجهی به یک محیط یادگیری موثر و همچنین یک محل کار سالم کمک می کند. ابزارهای هوش مصنوعی باید به عنوان مکمل فرآیندهای انسانی استفاده شوند، نه جایگزین.
انتشارات زبان علم
حامی کتاب و کتابخوانی
بجنورد
خراسان شمالی
هوش مصنوعی (AI) به عنوان "علم و مهندسی ایجاد ماشینهای هوشمند" تعریف میشود. هوش مصنوعی یک شاخه از علوم کامپیوتر است که فناوریهای مختلفی مانند یادگیری ماشین، توسعه الگوریتم و پردازش زبان طبیعی را ادغام میکند. تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی بر سطوح متوسطه و عالی متمرکز بوده، با تحقیقات اندکی در سطح مهدکودک. همزمان با پیشرفت جامعه، نسل جوان خانوادهها با خانههای هوشمند و گوشیهای هوشمند در تماس هستند و کودکان در اولین سال زندگی به تبلتها و تعاملات اسباببازیهای هوشمند دسترسی دارند. اخیراً، حجم رو به رشدی از تحقیقات مرتبط با آموزش هوش مصنوعی زودهنگام برای کودکان وجود دارد. برای مثال، سیستمهای دانشمحور، ماشینهای نظارتی و هوش مصنوعی تولیدی میتوانند برای معرفی مفاهیم هوش مصنوعی به کودکان استفاده شوند. با این حال، ادبیات موجود در زمینه هوش مصنوعی در آموزش اولیه کودکان به اندازه کافی در برنامه درسی تحقیق نشده و تفاوت بزرگی بین هوش مصنوعی مهدکودک با هوش مصنوعی متوسطه و عالی وجود دارد.